Blog Vork Communicatie over landingspagina's

Is het handig om veel landingspagina’s te hebben?

Er zijn van die marketingbegrippen waar je een enorm beeld bij hebt, als je ze hoort. Dan denk je dat het iets ingewikkeld is, iets technisch, iets dat je niet zelf kunt. Iets met magische eigenschappen ook. Het woord ‘landingspagina’ is daarvan een voorbeeld. Heb je veel landingspagina’s nodig om goed gevonden te worden?


Maar eerst: wat is een landingspagina?

Landingsbaan van ZestienhovenIk vond de volgende definitie: “Een landingspagina is een specifieke webpagina waar een bezoeker op komt nadat deze op een banner of een zoekmachine listing heeft geklikt. Vaak is deze pagina een deeplink en bevat hij een specifieke aanbieding/actie of content.” Fijn, in plaats van één onduidelijke term hebben we nu twee zinnen met onduidelijke termen, althans voor mensen voor wie dit geen dagelijkse kost is.

Het zal inderdaad wel ingewikkeld zijn?

Maar dat valt reuze mee. Een landingspagina is een losse pagina binnen je website die ideaal is om naar te verwijzen vanuit andere media. Dat maakt van de landingspagina de eerste pagina van je  website waar een internetgebruiker op terechtkomt.

Een landingspagina is dus gewoon een pagina van je site

Iedere pagina kan een landingspagina zijn: als je de url ervan vermeldt in bijvoorbeeld een berichtje op Facebook, landen de mensen die erop klikken meteen op de goede pagina. Handig, dan hoeven ze dus niet te zoeken en door te klikken vanuit je home. (De url is het adres van die ene pagina, te vinden in de browserbalk.)

Een landingspagina kan een gewone pagina zijn die bezoekers van je site nu ook al kunnen vinden via je menustructuur, maar het kan ook een pagina zijn die nergens aan vast zit en die bijvoorbeeld alleen tijdens een speciale campagne wordt gebruikt. Je kunt dan goed meten wat bijvoorbeeld het effect is van een advertentie die verwijst naar de betreffende pagina.

Wat is een goede landingspagina?

Een goede landingspagina is optimaal ingericht voor rechtstreekse ontvangst van bezoekers. Hij heeft het liefst een korte, goed onthoudbare url en vertelt het verhaal kort, krachtig en compleet, dus zonder dat er doorgeklikt hoeft te worden. En hij bevat doorgaans een zeer duidelijke ‘call to action’: een expliciete aansporing om iets te gaan doen. Hij is er bijvoorbeeld op gericht om de bezoeker te verleiden tot aanmelden, bellen of bestellen. Als je via advertenties verwijst naar de landingspagina, is het goed om voor een gelijkvormige, herkenbare vormgeving te kiezen.

Je site heeft vele voordeuren

Vroeger was de homepagina de voordeur van je site. Vanaf deze plek begon de bezoeker aan zijn reis door je site. Dat is veranderd doordat veel mensen op je site terecht komen via een zoekopdracht, of via een linkje dat ze aantroffen in een van je social media updates of andere uitingen. Het is dan ook verstandig om alle pagina’s van je site te behandelen als potentiële landingspagina’s. Ga voor iedere pagina na of de bezoeker gemakkelijk begrijpt op wat voor site hij terecht is gekomen. Of de contactgegevens duidelijk zijn, of de boodschap duidelijk is, of de manier om bij andere informatie te komen logisch is, en of de gewenste actie expliciet genoeg wordt gevraagd.

Ben je met meer landingspagina’s beter vindbaar?

Als je site meer pagina’s bevat, dan heeft hij waarschijnlijk ook meer tekst. Dat geeft je de gelegenheid om je belangrijke zoektermen vaker te gebruiken, en om ook de synoniemen in je tekst te verwerken zonder dat dat ten koste gaat van de leesbaarheid. Door vervolgens op verschillende plaatsen naar (verschillende pagina’s van) je site te verwijzen, vergroot je de kans dat mensen met jou in contact komen en je site bezoeken. Bij elkaar vergroot het je vindbaarheid en zichtbaarheid. 

Vond je dit artikel nuttig? Zou je het willen delen? Dank je wel! Ik vind het extra fijn als je dat op LinkedIn wilt doen:

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (21)
  • Authenticiteit (16)
  • Stralend Werven (11)
  • Social media (10)
  • Bloggen (7)
  • Ondernemerschap (6)
  • Doelgroep (6)
  • Schrijven (5)
  • Site (4)
  • Nieuwsbrieven (3)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...

    Aanmelden nieuwsbrief