Zodat ze begrijpen dat ze jou moeten hebben

Hoe maak je een sterke pitch?

Hoe je meer en betere mond-tot-mondreclame krijgt (2) --- Maak jouw marketing boodschap (je elevator pitch of je straalverhaal) zo simpel, aansprekend en herkenbaar dat je enthousiaste relaties het gemakkelijk kunnen onthouden en doorvertellen. Hoe doe je dat?


Kauw vraagt: en wat doe jij eigenlijk? Elevator PitchAls zelfstandige professional krijg je het meeste werk door mond-tot-mond reclame.  Daarom schreef ik in mijn vorige blog dat je je marketing het beste kunt richten op de groep mensen die jou van harte willen aanbevelen. Een belangrijk onderdeel van deze marketingstrategie is een goede pitch. Daarover nu meer.

Elevator Pitch
Stel je voor: je stapt in de lift met een onbekende die bij het sluiten van de deuren aan je vraagt wat voor werk je doet. Dit is je kans om jezelf kort en krachtig te presenteren! Vertel je verhaal in één minuut: dat is de ‘elevator pitch’.

Ik vind de term ‘pitch’ of ‘elevator pitch’ een behoorlijk agressieve term. Het doet mij denken aan moeten scoren, aan nu of nooit, en dus ook aan falen of voor schut staan. Die overtuigingen zijn allemaal niet echt handig als je een goede pitch wilt maken voor jezelf.

StraalverhaalDaarom gebruik ik liever de term ‘straalverhaal’
Ik wil namelijk dat je het straal uit je hoofd leert, zodat je het stralend kunt vertellen, op ieder moment dat het plotseling nodig is.

Maar je publiek vindt het toch helemaal niet leuk om naar een ingestudeerd verhaal te luisteren? En het is toch veel beter om eerst te weten wie je tegenover je hebt, zodat je daar je verhaal op aan kunt passen?

Inderdaad. Een levendige presentatie op maat is het allerbeste. En om dat te bereiken begin je met een ingestudeerde boodschap. Zodat je in ieder geval nooit met je mond vol tanden staat. Zodat je een tekst hebt om te oefenen en fijn te slijpen. Zodat je steeds minder zenuwachtig bent. Je gaat rust en zekerheid vinden, waardoor je in staat bent om naar je gesprekspartner te luisteren. Waardoor je uiteindelijk jezelf heel goed, gepast en levendig kunt presenteren.

Terug naar de inhoud
Een goed straalverhaal is zo simpel, aansprekend en herkenbaar dat anderen het gemakkelijk kunnen onthouden en doorvertellen. Zodat het een echt straalverhaal is, dat doorstraalt naar nieuwe mensen. De beste marketingboodschappen zien er heel simpel uit, maar zijn het resultaat van hard werken: schrijven, schrappen, oefenen, bijstellen, nog meer oefenen en nog meer fijnslijpen. Je bent er eigenlijk nooit mee klaar.

Wat moet je vertellen?
Formuleer in pakweg drie zinnen wat je doet: welke dienst / ondersteuning / therapie / hulp / workshop / cursus / lezing bied je aan, voor welke doelgroep en wat is er zo nuttig / leuk / uniek aan. Je begint waarschijnlijk met je naam, en dat is prima, maar houd er rekening mee dat de meeste mensen die meteen weer vergeten. Daarom sluit je af met opnieuw je naam en misschien de overhandiging van je visitekaartje. Waarbij je meteen naar het kaartje van de ander vraagt.

Een goed straalverhaal bevat de volgende elementen
Je vertelt voor wie je werk bedoeld is. Je benoemt de pijn van je doelgroep zo concreet mogelijk. Je beschrijft wat jij met die pijn doet; welke oplossing je hebt (die anderen niet hebben). Je vertelt waarom je dat doet. Dit is je geloofwaardigheid. Eventueel leg je ook je aanpak of methode uit: hoe doe je het, zonder in vaktermen te vervallen. En je beschrijft wat het oplevert voor je klant. Bedenk steeds dat je vanuit de klant moet redeneren, zodat hij of zij zich begrepen voelt. Kruip in de huid van je klant!

Als dit allemaal in je straalverhaal staat  dan heb je waarschijnlijk wel een compleet verhaal, maar helaas nog niet persé een aansprekend verhaal dat gemakkelijk is te onthouden.

StraalverhaalHoe maak je het ook nog aantrekkelijk en onthoudbaar?
Door elementen te gebruiken waar je publiek wel wat mee kan. Vertel bijvoorbeeld een verhaal, want verhalen spreken tot de verbeelding en hebben een ronde opbouw waardoor we het goed kunnen onthouden. Bijvoorbeeld een anekdote over het ontstaan van je bedrijf of een gebeurtenis met je klant. Of gebruik een beeld of beeldspraak die je steeds terug laat komen. Emotie, herkenning en humor beklijven vaak ook goed. Vertel iets verrassends. Of maak een logische opsomming van drie of vier punten, waarvan de beginletters een toepasselijk woord vormen dat je gemakkelijk kunt onthouden.

Vind je het lastig om dit zelf uit te werken?
Ik help je graag. Het straalverhaal is een van de onderdelen van mijn praktische trainingsdag Stralend Werven, maar ik kan hem ook met je uitwerken tijdens een 1-op-1 sessie (strategiesessie). 

Ik werk met zelfstandige professionals die zelf actief aan de slag willen met hun marketing, en die wel wat praktische tips en inspiratie kunnen gebruiken. Met dienstverleners die een marketing plan moeten maken, maar daar enorm tegenop zien. Met ZZP-ers die het haten om met zichzelf te moeten leuren en die een aantrekkelijke manier van marketing zoeken die wel bij hen past.En met alle andere mensen die zelf de marketing willen of moeten doen, terwijl dat niet hun vak is, zoals directiesecretaresses.

Belangstelling? Neem snel contact op met Loes! Dat kan via het contactformulier.

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...