Weten wat je te bieden hebt

Breng de kern van je bedrijf in beeld – Stralend Werven

Ieder bedrijf heeft een marketingplan nodig. En dan heb ik het niet over een lijvig rapport dat in een lade stof ligt te verzamelen, maar een kort en krachtig plan dat ervoor zorgt dat je marketing activiteiten structuur en effect hebben. De basis voor je marketingplan is een beschrijving van je ‘wie, wat en waarde’. Dit is een onderzoek naar de kern van je bedrijf.


Wie

Het begint met de vraag naar wie je zelf bent. Welke dingen zijn belangrijk voor jou? Waarom is dat zo? Hoe heeft het leven jou gevormd; welke kwaliteiten heb je daardoor ontwikkeld?

Wat

Daarna de ‘wat’. Wat heb jij te bieden aan je klanten? Hiermee bedoel ik niet wat je product of dienst is, maar wat de unieke manier is waarop jij dit aanbiedt. Wat maakt jouw anders dan je collega’s? Waarom moeten de mensen jou inschakelen, en niet je concurrent? Wat is je onderscheidende vermogen?

Voor wie

Ook beschrijf je zo precies mogelijk voor welke mensen je wilt werken. En nee, ‘voor iedereen’ keur ik niet goed. Je gaat op zoek naar een niche. Zijn er groepen mensen die jij toch net iets beter kunt helpen dan andere? Of met wie je net een betere klik hebt? Of die iets gemakkelijker te bereiken zijn met je marketing? Of die iets meer bereid zijn om geld uit te geven om hun probleem op te lossen of hun behoefte te vervullen?

Wat zij willen

Als je je doelgroep helder hebt, beschrijf dan welke problemen of behoeften zij hebben. Waar zitten ze mee, waar lopen ze tegenaan, waar verlangen ze naar? Proberen ze iets te krijgen, of juist om van iets af te komen? Wat is dat dan precies? Hier kom je achter door bijvoorbeeld interviews te houden met mensen uit je doelgroep. Vul het niet zelf in maar luister goed!

Wat jij aanbiedt

Tot slot heb je een duidelijke beschrijving nodig van wat jij aanbiedt qua product of dienst. Wat is het, wat kost het, hoe werkt het en hoe kom je eraan?

Zo goed mogelijk voor dit moment

Bovenstaande vragen zijn best lastig om te beantwoorden. Daarom schuiven veel ondernemers dit deel van het marketingplan eindeloos voor zich uit. Misschien helpt het om te beseffen dat je nu antwoorden formuleert die zo goed mogelijk zijn voor dit moment, en dat ze zullen veranderen en mee zullen groeien met jou en je bedrijf. Het is niet voor altijd, maar gewoon voor de komende drie of zes maanden. In die periode verschaffen ze je de focus die je nodig hebt, zodat je gestructureerd en effectief met je marketing bezig kunt zijn.

De lastigste onderdelen pakken we samen aan!

Tijdens de ééndaagse marketingtraining Stralend Werven leer je hoe marketing werkt en hoe je een marketingplan maakt voor jezelf. En de lastigste onderdelen pakken we meteen bij de lurven, zodat ze de boel niet meer kunnen vertragen. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen blijft de groep klein en wordt trainer Loes Vork (communicatiestrateeg) ondersteund door Reinke Chavannes (biografisch coach) en Dorotheé Beens (deel-je kennis-expert).

Stralend Werven wordt ieder half jaar gegeven. Meer weten? Je leest er meer over op mijn site:  http://www.vorkcommunicatie.nl/marketingdag-stralend-werven.html

Wat je te bieden hebt - marketingplan

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...