Red je klanten met begrijpelijke taal

Vaktermen: makkelijk schrijven is moeilijk

Deskundigen gebruiken vaak vaktermen omdat dat professioneel over komt, om indruk te maken, en soms ook een beetje om de lezer of luisteraar het gevoel te geven dat die er niks van snapt en er dus maar beter niet zelf aan kan beginnen. Maar vaktermen scheppen ook een afstand. En als de lezer of de luisteraar het niet begrijpt, dan haakt hij af.


Dus als je met je klanten praat, die niet of minder deskundig zijn, doe dat dan zo begrijpelijk mogelijk.

Mijn beroep, communicatie en marketing, staat ook bol van de vaktermen.

Ik ben lid van een forum over nieuwsbrieven, en daar stelde iemand de vraag hoe hij twee buttons naast elkaar kon zetten in de kop van de nieuwsbrief. Een button is zo’n aanklikvakje waarmee je een andere pagina opent. En de kop van de nieuwsbrief noem je een header. Button en header zijn redelijk ingeburgerde vaktermen.

Maar het antwoord luidde als volgt: “Hoe wil je dat dit responsive gedraagd. En wat is precies de usability aspect dat je wilt bereiken.”

Ten eerste: het is geen antwoord op de vraag, maar soms is het inderdaad goed om door te vragen.
Ten tweede: de 2 taalfouten komen niet echt professioneel over.
Maar wat me het meest hindert: dit begrijpt de doorsnee ondernemer niet, of maar half.

Mobielvriendelijk

“Hoe wil je dat dit responsive gedraagt.”

Een responsive site of nieuwsbrief past zich automatisch aan aan de plek waar hij wordt bekeken. Op een computer zie je dan bijvoorbeeld de onderdelen in de menubalk naast elkaar bovenaan in je scherm. Op een mobiele telefoon is dat niet leesbaar. Daar verandert de balk in een menuknop en als je daarop tikt krijg je een lijst waar alle menu onderdelen onder elkaar staan.

Als je site en je nieuwsbrief niet responsive zijn, dan heb je echt een probleem.

Hij vraagt dus eigenlijk: wil je dat die twee buttons, die naast elkaar staan op je computerscherm, ook naast elkaar blijven staan op de smartphone, of dan liever onder elkaar.

Als ze naast elkaar blijven op de smartphone dan worden ze kleiner, kun je het misschien niet meer lezen en is aantikken moeilijker.

Als ze onder elkaar komen op de smartphone, dan moet je nadenken over welke je bovenaan wilt hebben (die moet je dan links zetten in je nieuwsbrief). Als je het zo doet dan blijven de buttons groter in beeld. Het valt meer op, de lezer kan het makkelijker aantikken, maar moet ook verder naar beneden scrollen om de rest van de pagina te zien. Of komt daar niet meer aan toe na het klikken op een van de buttons.

Het is maar net wat je wilt.

Gebruiksvriendelijk

“En wat is precies het usability aspect dat je wilt bereiken”.

Aspect’ is geen vakterm, maar wel voor veel mensen een ingewikkeld of vaag woord. Vaak kun je zo’n woord gewoon weglaten. Dus: “Welke usability wil je”.

Red je klanten met begrijpelijke taalWat is usability? Usability betekent gewoon: gebruiksvriendelijkheid.

Dat wetende, begrijp ik de vraag niet. Bedoelt hij 'hoe gebruiksvriendelijk wil je het hebben' of 'wat wil je dat de gebruiker gaat doen' of 'welk doel wil je met die buttons bereiken' of bedoelt hij 'ik heb er verstand van, dus huur mij in om je vraag te beantwoorden'.

Volgens mij is het héél gebruiksvriendelijk om in de communicatie met je doelgroep vaktermen te vermijden.

Neem de moeite om begrijpelijk te zijn

Moeilijk schrijven is gemakkelijk. Neem alsjeblieft de moeite om gemakkelijk leesbaar te schrijven en praten. Bewaar de vaktermen voor de gesprekken met je collega’s, en voor situaties waarin indruk maken belangrijker is dan begrepen worden.

 

Ik ben Loes van Vork Communicatie en ik leer ondernemers om goed te communiceren.
Zodat ze zichtbaar zijn, en vindbaar, en benaderbaar, voor hun klanten.

Ik help je met training of individuele strategiesessies. Met zo min mogelijk vaktermen ;-)

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...