geen markt voor jouw diensten

Als je klant geen behoefte heeft aan wat jij biedt

Het is goed om te weten wat voor werk je het liefste wilt doen, maar als niemand daarop zit te wachten dan is er dus geen markt voor en heeft je bedrijf geen bestaansrecht. Toch is het vaak wel degelijk mogelijk om aansluiting te vinden bij urgente klantbehoeften en -problemen, zodat jij kunt doen wat je wilt doen.


Vanuit je klant denken om te krijgen wat jij wilt

Als je met je marketing begint (als zelfstandige professional) is het logisch om eerst te bedenken wat je zelf wilt. Waar ben je goed in, waar liggen je kwaliteiten, waarmee wil je anderen helpen.

Vervolgens moet je in de huid van je gewenste klant kruipen, en ontdekken waaraan hij of zij behoefte heeft. Als je dan geen match vindt, heb je een probleem. Dan is er simpelweg geen markt voor jouw aanbod, hoe hoog je marketingbudget ook mag zijn. Of hoe dapper je ook doorploetert op social media en netwerkbijeenkomsten.

Toch hoef je niet meteen ontmoedigd te raken wanneer je ontdekt dat je doelgroep helemaal niet op jou zit te wachten. Het is namelijk heel goed mogelijk dat je via een andere ingang, toch jouw favoriete werk kunt doen.

Er zijn meerdere wegen naar Rome

Strategiesessie bij Vork Communicatie in GoudaIk kan mijzelf als voorbeeld nemen. Wat ik het liefste doe, is bedrijven en zelfstandige professionals helpen om een communicatieplan te maken. Ik vind het fantastisch als ze álle partijen in kaart willen brengen waarmee ze communiceren, en daar vanuit een heldere focus doelgericht mee aan de slag gaan. En daar hoort dus ook interne communicatie bij. Of communicatie met de omwonenden (PR). En communicatie met je klanten en gewenste klanten (marketing).

De afgelopen jaren heb ik echter nog nooit een zelfstandige professional ontmoet die ervan wakker lag dat hij of zij nog geen communicatieplan had. Kortom: er is geen enkele behoefte aan mijn dienst.

Jammer dan, einde oefening?
Nee hoor. Gewoon even doorvragen welke behoeften er dan wel zijn.

Welke problemen heeft je doelgroep?

Mijn klanten hebben soms te weinig omzet: dan willen ze hulp bij de marketing. Of ze hebben geen tijd voor de marketing. Of ze willen ‘iets met Facebook’. Of ze snappen wel dat ze aan marketing moeten doen, maar vinden het tegelijkertijd spannend of zelfs verwerpelijk (onethisch). Dan zijn ze vooral op zoek naar eigen manieren om aan de zichtbaarheid en vindbaarheid te werken, die comfortabel en echt voelen.

Lost jouw dienst deze problemen op?

Als communicatiestrateeg weet ik dat je, als je een communicatieplan hebt, automatisch ook op je eigen manier communiceert, dat je je middelen (zoals Facebook) goed inzet en dat je meer klanten krijgt. Ik kan dus in mijn eigen berichten duidelijk maken dat je die resultaten behaalt als je met mij een communicatieplan maakt. Dat is echter best veel werk qua marketing, want dan moet ik mijn doelgroep ervan overtuigen dat ze die tussenstap moeten nemen om hun nu zo voelbare, nijpende, acute behoefte te vervullen. Ik heb er daarom zelf voor gekozen om die tussenstap helemaal niet te noemen in mijn eerstelijns communicatie (de berichten ter eerste kennismaking).

Wil de klant hulp bij 1 specifiek marketingmiddel? En gaat dat tegenwoordig vooral om social media? Prima. Maar het eerste wat ik doe als je bij mij aan tafel zit voor een individuele sessie, is vragen wie je bent en wat je wilt bereiken. En als je daar nog nooit over hebt nagedacht, dan werk ik dat terplekke met je uit, tot een mini-plannetje dat we de volgende keer desgewenst uitbreiden. En als je daar wel over hebt nagedacht, bijvoorbeeld doordat je sitebouwer, huisstijlontwerper of presentatiecoach je daarover al heeft doorgezaagd, dan kunnen we extra snel concreet aan het werk.

Stiekem meer waarde bieden

Dus als je bij mij komt voor bijvoorbeeld een Facebooktraining of een werkochtend over artikelen op LinkedIn, kom je thuis met de technische kennis die je wilde hebben, maar óók met een strategie of tactiek die eigenlijk veel breder toepasbaar is.

Oftewel: mijn trainingen zijn een paard van Troje. Maar dan gevuld met hulp van het soort waar ik blij van word.

Terug naar jouw business

Het is dus prima om te bedenken wat jij het liefste wilt leveren. Breng vervolgens onder woorden welke problemen jouw werk oplost, of welke behoeften je vervult. Vraag daarna je gewenste doelgroep uit om erachter te komen of er een match is. Misschien zitten zij met andere problemen en behoeften dan jij dacht, maar is jouw werk daar toch ook een oplossing voor. Breng jouw boodschap dan, toegespitst op wat je doelgroep wil horen.

Nog steeds geen match? Kijk dan eens naar een andere doelgroep. Ik help je graag met zoeken. Zonder een markt kan jouw bedrijf niet bestaan.  

Op deze pagina lees je meer over mijn strategiesessies, en hoe die je kunnen helpen om bepaalde marketing- of communicatieproblemen voor je op te lossen: https://www.vorkcommunicatie.nl/strategiesessies.html

Hartelijke groet,
Loes Vork, Gouda 

 

 

 

 

 

 

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (21)
  • Authenticiteit (16)
  • Stralend Werven (11)
  • Social media (10)
  • Bloggen (7)
  • Ondernemerschap (6)
  • Doelgroep (6)
  • Schrijven (5)
  • Site (4)
  • Nieuwsbrieven (3)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...

    Aanmelden nieuwsbrief