Moet ik iets met online marketing?

Hoe bepaal je of het verstandig is om online marketing in te zetten voor je bedrijf of praktijk?

Je hebt dus een eigen bedrijf of praktijk. Je wilt meer of andere klanten bereiken. Of je wilt het contact met je huidige klanten verbeteren. Hoe bepaal je of het verstandig is om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Ik beschrijf drie dingen die je kunt doen om deze vraag voor jezelf te beantwoorden.


De meeste volwassenen zijn een groot deel van hun tijd online. Ze gebruiken Google om informatie te zoeken, YouTube om instructiefilmpjes te vinden en om vermaakt te worden, ze vragen advies aan hun vrienden op Facebook of aan hun zakelijke relaties op LinkedIn, ze plaatsen hun foto’s op Instagram of scrollen er eindeloos door de foto’s van anderen…

De kans is dus erg groot dat jouw doelgroep (de mensen die je graag als klant wilt), vertrouwd zijn met internet en online informatie gebruiken bij het nemen van hun beslissingen om iets te kopen of om een dienst af te nemen. En intussen ben jij zo druk met je werk dat je amper in de gelegenheid bent om zelfs maar je site bij te werken. Als je al zou weten hoe dat moet, en wat je er dan op moet zetten.

Je hebt dus een eigen bedrijf of praktijk. Je wilt meer of andere klanten bereiken. Of je wilt het contact met je huidige klanten verbeteren. Hoe bepaal je of het verstandig is om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Ik beschrijf drie dingen die je kunt doen om deze vraag voor jezelf te beantwoorden.

1. Onderzoek waar jouw doelgroep ‘uithangt’

Zijn je beoogde klanten inderdaad online actief? Welke social media gebruiken zij? Grote bedrijven hebben hiervoor een duur marketingonderzoek nodig, maar jij niet! Want jij kent je klanten bij naam en spreekt ze persoonlijk. Vraag een poosje aan iedere klant die je ziet welke online middelen hij of zij gebruikt. Een simpel turflijstje volstaat om snel inzichtelijk te krijgen welke middelen door jouw klanten worden gebruikt.

2. Ga na wat er nu al voor jou werkt

Oftewel: op welke manier weten nieuwe klanten je nu al te vinden? Voortaan vraag je hoe men je heeft gevonden. Was dat online? Waar precies? En hoe kwam dat op je over? Was het via mond-tot-mond reclame? Vraag ook dan dóór: wie vertelde over mij? Wat zei diegene precies? Wat sprak jou daarin aan? Heb je daarna nog aanvullende informatie gezocht? Zo ontdek je wat al werkt, en kun je gericht naar manieren zoeken om die methode nog succesvoller te maken. Je komt erachter welke online middelen nu al effectief zijn. Die kun je wellicht versterken. En je ontdekt welke personen belangrijk voor je zijn omdat ze je aanbevelen. Het is in jouw belang om deze mensen op een goede manier ‘warm’ te houden. Ook dat kun je heel goed online doen!

3. Ga bij jezelf te rade of online marketing bij je past

ZelfonderzoekZijn er sociale media waar je persoonlijk plezier in hebt en/of waarin je zakelijk al succes hebt ervaren? Dat plezier of gevoel van succes is namelijk nodig om ervoor te zorgen dat je er consequent en op een positieve manier mee aan de slag gaat. En dat zijn de twee noodzakelijke voorwaarden voor succesvolle online marketing door zelfstandige dienstverleners. Schrijf je online berichten met enthousiasme, persoonlijkheid en betrokkenheid en wees consequent aanwezig.

 

De conclusies uit de bovenstaande onderzoekjes kunnen variëren. Je klanten zijn online wel of niet actief. En online marketing past wel of niet bij jou. Hoe nu verder? Ik heb drie mogelijke oplossingen voor je.

 

A: Je bent happy offline

Je zoekt offline middelen die wel bij jou en je doelgroep passen en zet die met veel plezier en effect in om je nieuwe klanten te bereiken. Online richt je alleen de middelen in die statisch kunnen zijn zonder dat het je professionele uitstraling schaadt, zoals je site en een LinkedIn profiel. Deze ‘ellende’ (want jij houdt er niet van) is te overzien want eenmalig en kun je desgewenst uitbesteden. Zo ben je in ieder geval vindbaar. En probeer verder niet meer wakker te liggen van de vraag of je toch ‘iets’ moet met online marketing. Nee, want daar heb je goed over nagedacht. Noteer wel even dat je de kwestie over een poosje opnieuw bekijkt, want alles verandert: jijzelf, je bedrijf en je klanten.

B: Je laat het een ander doen

Ook al heb je geen zin, tijd of ben je er niet geschikt voor: je zorgt ervoor dat je toch online vindbaar en zichtbaar bent door dat lekker uit te besteden aan iemand die dat wel leuk vindt om te doen en er ook nog eens goed in is. Bijvoorbeeld een personal en/of virtual assistent. Ik ken er wel een paar voor je. Bijkomend voordeel: het doet iets met je als je een eigen PA hebt!

C: Je gaat de uitdaging aan

Stoer en ondernemend: je zoekt hulp bij het leren gebruiken van al die online technieken, op een manier die bij je past. Hierbij help ik je graag. Mijn strategiesessies zijn gesprekken van twee uur waarin we samen je strategie uitstippelen en je online middelen optimaal inrichten. Ik leer je de techniek die je nodig hebt en ondersteun je praktisch als je daar behoefte aan hebt. Een strategiesessie kan eenmalig zijn. Maar we kunnen ook op regelmatige basis samenwerken en er op die manier voor zorgen dat je online structureel en effectief aanwezig bent.

Meer weten? Lees meer over de strategiesessies of kom eens langs voor een kennismaking!

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...