In de stress door de AVG

Het valt misschien best mee met die AVG

Ik krijg net als jullie ook al die mails en nieuwsbrieven over de AVG waarin wordt gedreigd met boetes, en die hebben een bepaald effect op mij: ik raak geïrriteerd. En ik word opstandig. Ik neem de informatie niet voor waar aan maar ga zelf uitzoeken hoe het zit.


Je gebruikt persoonlijke gegevens

Voor je online communicatie gebruik je middelen zoals je site en je nieuwsbrief. Die middelen gebruiken persoonlijke gegevens om te functioneren en daardoor krijg je ook met de AVG te maken als je met online marketing bezig bent.

Ik begreep al vrij snel dat ik er ook wat mee moest, voor mijzelf en voor mijn klanten, maar ik had er helemaal geen zin in. Want het leek me ingewikkeld.

AVG tips voor ZZPDreigen als marketing methode

En dat dreigen met boetes… Het irriteert mij als mensen inspelen op angst. Het is een bewezen effectieve marketingmethode, dat weet ik natuurlijk ook wel: de pijn voelbaar maken, het probleem vergroten. Maar ik houd er helemaal niet van als mensen daardoor nog verder de put in worden gepraat. Of gaan denken dat ze een probleem hebben, terwijl ze dat eerder helemaal niet zo voelden. Er worden soms problemen gemaakt om maar iets te kunnen verkopen, en daar kan ik niet achter staan.

Is het allemaal echt zo moeilijk?

Wanneer 'iedereen' zegt dat het allemaal zo moeilijk is, dan vraag ik me dus af of dat echt zo is en dan wil ik het zelf uitzoeken. Dus dat heb ik gedaan. Ik moet zeggen: daar ben ik een maand druk mee geweest, en het is nog niet af. Ik heb allerlei stappenplannen doorgenomen en vergeleken en gecombineerd en aangevuld. En ik heb mij daarbij geconcentreerd op de dingen die de meeste van mijn klanten doen.

Het meeste werk is eenmalig

Mijn conclusie is dat het best even wat werk is om alles voor jouw bedrijf goed te regelen. Maar het is wel te doen. Het meeste kun je zelf doen, en sommige dingen zul je aan je sitebouwer moeten vragen. In sommige gevallen heb je juridisch advies nodig of advies van een andere expert.

Als het eenmaal staat heb je een mooie manier ingericht om veilig met persoonsgegevens om te gaan, die je alleen nog maar hoeft bij te houden. Het grootste deel van het werk is eenmalig.

AVG uitleg op mijn site

Ik heb deze informatie al gedeeld in een bijeenkomst, maar die is inmiddels geweest. Daarom heb ik de informatie nu ook op mijn site gezet. Je vindt het hier: https://www.vorkcommunicatie.nl/avg-voor-je-bedrijf/. Als je nog dingen mist, laat het mij dan weten, dan kijk ik of ik het kan vinden.

Wat ik niet heb uitgewerkt, is hoe je met personeelsgegevens om gaat, omdat je als zelfstandige nu eenmaal geen personeel hebt. En anders vraag je het aan een HR specialist. Ook heb ik me niet bezig gehouden met cliënten of patiëntendossiers. Als je therapeut bent kun je daarvoor terecht bij je beroepsorganisatie.

AVG voor ZZP blogIk kan je in een strategiesessie wel praktisch helpen met het AVG-proof maken van je nieuwsbrief en met de tekstuele aanpassingen op je site. Neem daarvoor contact op via mail, telefoon of mijn contactpagina. https://www.vorkcommunicatie.nl/contact/

Voor een SSL-certificaat, versleutelde e-mail, Google Analytics ingewikkeldheden en andere technische zaken kun je terecht bij je sitebouwer of bij Leo Wolff van Boleo, dat is mijn sitebouwer. https://www.boleo.nl/avg.html

Voor juridisch advies verwijs ik je graag naar Enrico Pimentel van Pimentel Advocatuur. Hij heeft nog geen site maar je kunt mailen via info@pimentel-advocatuur.nl.

En er zijn dus ook dingen die je gewoon helemaal zelf kunt doen! Lees maar: https://www.vorkcommunicatie.nl/avg-voor-je-bedrijf/

Veel plezier met de AVG!
Hartelijke groet, Loes Vork

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...