blog over marketing ZZP

Wat hebben jouw persoonlijke wensen met je marketing te maken?

Wat staat er op je eigen verlanglijstje voor Sinterklaas, kerst of je verjaardag? Wat zeggen deze wensen over jou? En hoe kun je je eigen wensen gebruiken als inspiratie voor een specifiek onderdeel van je marketing, namelijk het warm houden van je contacten?


Net als vorig jaar, vroeg ik aan een groep ondernemers wat ze zelf zouden willen krijgen. Ze mochten alles opschrijven, van spullen tot abstractere zaken zoals gevoelens. Dit waren de antwoorden.

  • Gezondheid
  • Een week voor mij alleen, in een huisje in the middle of nowhere
  • Basisbeweging, dynamiek, actie
  • Positiviteit
  • Gezellig en lekker eten
  • Tijd met elkaar met echte aandacht
  • Energie vanuit samen dingen doen
  • Dagje uit
  • Een huis in het bos, met paarden
  • Plezier
  • Enthousiaste (jonge) vrijwilligers / leden
  • Invloed
  • Blijheid
  • Verbinding
  • Een goed boek
  • (Meer) wandelen in de natuur
  • Meer cliënten
  • Quality time samen doorbrengen
  • Een fijne papieren agenda voor mijn plannen
  • Een compliment
  • Zelfkennis door inzicht

Als het om marketing gaat vraag ik altijd of je wilt denken vanuit de behoeften en problemen van je klanten. Maar nu vroeg ik dus naar de behoeften en wensen van de ondernemers zelf. Waarom?

Je leukste klanten

Waarschijnlijk heb je als dienstverlener een specifieke categorie klanten die extra geholpen zijn met jouw expertise, en van wie jij extra blij wordt doordat je met hen mag werken. Dit zijn de mensen met wie je een ‘klik’ hebt. Het is een overeenkomst in waarden, in de dingen die je allebei belangrijk vindt in leven en werk. En die komen weer voort uit je persoonlijke levensloop. Je hebt dingen meegemaakt, doorgemaakt, waardoor je jezelf hebt ontwikkeld tot wie je nu bent en waardoor je doet wat je nu doet, op jouw manier. En daar komen klanten op af die daar ook iets mee hebben.

Er is iets gemeenschappelijks

Je favoriete klanten lijken op jou. Jullie delen iets. Hoe beter je jezelf kent en hoe preciezer je weet welke waarden belangrijk voor je zijn (en waarom), hoe beter je contact kunt leggen met je leukste klanten. Het komt je marketing rechtstreeks ten goede.

Let op: dit betekent niet dat je je eventuele trauma’s ongevraagd en voortdurend moet delen. Liever niet, dat schrikt af. Maar het betekent wel dat je weet wat het effect ervan op je is geweest, en wat je nu nodig hebt om ermee te kunnen leven. Het is goed en bijzonder krachtig om kleine voorbeelden te delen van jouw eigen weg, maar nooit ten koste van jouw aandacht voor je klant. Die voelt namelijk aan dat jouw gedrag authentiek is, zonder alle details te kennen. De klant voelt dat je de dingen doet vanuit zelfkennis en innerlijke kracht, en dat heeft een enorme aantrekkingskracht.

voor jou - marketing als geschenkDe behoefte achter de wens

Terug naar je verlanglijstje. Het gaat niet om de concrete zaken die je wenst, zoals een goed boek, maar om de behoefte die ermee wordt vervuld. Wat betekent een goed boek voor jou? Dat kunnen heel verschillende dingen zijn, zoals ontspanning, inspiratie, kennis, herkenning, vermaak. Dit zijn de behoeften waar het om gaat. Kun je die omzetten in ‘cadeautjes’ voor je relaties waar ze echt blij mee zijn?

Kijk nog eens naar bovenstaande lijst. Aandacht, ontspanning en blijheid worden veel genoemd. In welke vorm kun jij dit gieten?

Ik wens je daarbij veel creativiteit en plezier!

P.S. 1: Lees ook deze blog over geven, ontvangen en het effect van cadeautjes:
https://vorkcommunicatie.nl/blog/2018/12/14/het-warm-houden-van-je-contacten-over-geven-en-ontvangen/

P.S. 2: Mocht je moeite hebben met zien wie je zelf bent, dan kun je het zelfs omdraaien. Wie zijn je meest favoriete klanten en hoe zitten zij in elkaar? Waar hebben zij behoefte aan? Is dat bij jou ook zo? En hoe verzorg je deze behoefte voor jezelf?

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (42)
  • Authenticiteit (24)
  • Social media (22)
  • Stralend Werven (11)
  • Bloggen (11)
  • Site (10)
  • Doelgroep (10)
  • Ondernemerschap (7)
  • Nieuwsbrieven (5)
  • Schrijven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...

    Aanmelden nieuwsbrief